Het doel van Culturele Journalistiek is om alle aspecten van cultuur inhoudelijke aandacht te blijven geven. De uitwerking van die doelstelling mag breed worden opgevat. De werkzaamheden kunnen variëren van audio-interviews met artiesten die net een nieuw album hebben uitgebracht, via een podiumgesprek met acteurs over hun meest recente voorstelling, tot een schriftelijk verslag van een wandeling door de culturele hoofdstad van Europa. Hijlco Span -de eigenaar van Culturele Journalistiek- is zelfs thuis in de wandelgangen van het songfestival.
Hijlco houdt ervan interviews goed voor te bereiden. Hij bezoekt ter voorbereiding op een gesprek graag een voorstelling, film of expositie. Ook leest hij zich graag goed in, of dat nou om boeken of artikelen gaat. En als zijn gesprekspartner een muzikale achtergrond heeft, is het beluisteren van bijvoorbeeld cd’s een vanzelfsprekendheid.
Zo komt Hijlco altijd prima beslagen ten ijs. Om tijdens het interview zelf vooral goed te luisteren. Want Hijlco houdt niet van vastgelegde vragenlijsten. Nee, hij wil een écht gesprek voeren, waarbij hij ingaat op wat zijn gesprekspartner zegt, óók als dat betekent dat het gesprek misschien een heel andere wending neemt dan voorzien.